torstai 6. lokakuuta 2011

Shoppailua ja maastakäsittelyä

Eemelille, Jetterille ja Kamille pistettiin rokotuspiikit kaulaan maanantaina. Eivät edes hätkähtäneet, enemmänkin olivat huolissaan siitä että etteivät saa tarpeeksi herkkupaloja. Hevosinfluenssa- ja jäykkäkouristusrokotuksenjälkeen ei saa rasittaa heppoja muutamaan päivään, siispä eilen lonkalta otin Empun ja Jetterin vuoronperään laitumelta ja tehtiin juttuja kentällä.


Tein seisomisharjoituksia molempien kanssa. Olen opettanut niille, että kun sanon niille "seiso", ne seisovat niin pitkään, kunnes tulen takaisin niiden luokse ja saavat sitten namia palkinnoksi. Seisominen on Jetterin bravuuritemppu. Se seisoo ja seuraa minua katseellaan, kun kävelen jopa viidentoista metrin päähän, pysähtelen ja kääntyilen, tai kävelen vaikka sen ympäri.

Eemeli taasen ei jaksaisi seisoa, jos menen liian kauas, se hivuttautuu perääni. Papalta sujuu kumarrus kaikkein parhaiten! Jos se tietää, että minulla on namia, niin riittää että sanon pelkän käskysanan "kumarra". Sitten se kumartaa, ja minä voin vähän aikaa rauhassa nojailla sen selkään, ennen kuin kyykistyn antamaan sille palkkion. Ilman herkkuja minun pitää atehdä kädellä merkki, että Emppu viitsisi kumartaa.  käsimerkkiä vähän. Jetterikin osaa, mutta siltä loppuu sinni jo parin yrityksen jälkeen. :/

Vähän kanssa harjoiteltiin seuraamista ja pysähtymistä ilman narua, kääntymistä poispäin ja luoksetuloa käsimerkistä sekä peruutusta.

Molemmat hevoset olivat kauheasti herkkujen perään, enkä antanut niille namipaloja jos ne olivat korvat luimussa tai hamuilivat. Jetteri kerran puolivahingossa näpistikin. Mur. Mutta jos ne odottivat kiltisti huomio minuun kiinnittyneenä, ne saattoivat saada bonusherkun! :)

Tuli eilen tehtyä heräteostos... Tina Sederholmin kirja Ratsasta paremmin. Oli ihan pakko ostaa, vain 15  € ja ihan tosi hyviä neuvoja! Ei mitään lällynlällää, että pohkeet kiinni ja katse eteen, vaan oikeasti hyödyllisiä koulu- ja esteharjoituksia! Vähän erilaista harjoituksia ja ohjeistusta kun suomessa, erinomaista vaihtelua. Jos joskus kirjottelen tänne, kun testaan noita treeniohjeita käytännössä!

Kirjan 30 konkreettisen harjoituksen avulla kaikentasoiset harrastajat voivat kohentaa ratsastustaitoaan ja parantaa kommunikointiaan hevosen kanssa. Asiantuntevat, helposti lähestyttävät harjoitukset kohdistuvat niin ratsastajaan ja hevoseen kuin molempiin yhdessä. Ratsastajan istunnan parantamiseen tähtäävissä harjoituksissa keskitytään muun muassa ratsastajan tasapainoon, rytmitajuun ja liikkuvuuteen. Niiden kohentaminen ratkaisee monet ratsastamiseen liittyvät ongelmat.Vaativammat harjoitukset tähtäävät ratsukon valmentamiseen koulu- ja esteratsastuksessa, ja sopivat hevosenomistajille tai ratsastuksenopettajille. Tina Sederholm on ruotsalaissyntyinen, Isossa-Britanniassa asuva ratsastuksenopettaja, joka on valmentanut ratsukoita yli 15 vuoden ajan. Suomentanut Terhi Laurila.  

Ja vielä tänään pääsen kunnon ratsastustunnille, pitkästä aikaa. :) Varmaan saan Viljo-raksun alias Livingstonin taas tänään, minulla on siihen viha-rakkaussuhde. Töitä pitää tehdä, että saa sen liikkeelle ja sitten joskus otetaan aina matsia... mutta kun sen saa liikkeelle, niin fiilikset on sitten ihan huiput!

4 kommenttia:

  1. Vai että ihan jaksaa Jetteri seisoa :o Ettkö mennyt Empun selkään sillon kun se kumarsi? :D Etkös ole joskus kokeillutt?ja onnestunut?:D Tulet siis samalle tunnille kun minä jee♥♥♥♥♥♥ : )

    VastaaPoista
  2. Kyllä kyllä. :) En selkään viitsinyt mennä kun yksin olin, pitäis joskus kokeilla! Kyllä minä kesällä, hyvin onnistui, mutta sillon oli Vilja avustamassa ja satula selässä. Samalla tunnille viiletettiin juu! ;)

    VastaaPoista
  3. Mulla on toi kirja ja pakko myöntää et on ihan huippuostos, oon saanu jo jotain jopa aikaan ja se on MULTA tosi paljon. :---D

    VastaaPoista
  4. Hyvä kuulla, oot varmaan Haddiksen kanssa testaillut? Eipä sitten ainakaan mennyt rahat hukkaan minulla! :D

    VastaaPoista