sunnuntai 22. heinäkuuta 2012

Rusina rällää

Irtojuoksutin Rusinaa toissapäivänä hyvin pikaisesti, ekaa kertaa. Rusinaa ei tarvinnut kauheasti hoputella lisäämään vauhtia, välillä se oli vähän hämmentyneen oloinen, että miks kiva ihminen hätistää koko ajan pois luota. 

Minä käytän irtojuoksutuksessa riimunnarua välineenä. Kun haluan että heppa kipittää lujempaa, juoksen perään ja pyöritän narua sen takaosaa kohti. Jos hevonen on tosi etana, tarvittaessa sillä voikin vähän näpäyttää perseelle. Rusinan kanssa tosin riitti, että vähän huiskaisi narulla maiskautuksen kanssa, ja heti liikkui!

Kun Rusina totteli niin herkästi, niin heti kun näin sen lähtevän painamaan eteenpäin, pysäytin narun pyörityksen. Sen jälkeen tyydyin vain kävelemään sen perässä ja varoin menemästä sen eteen. Vauhtia rauhoitin matalalla "wouuu"-äänellä, ja  pyysin Rusinan kokonaan pysähtymään. kun pärryytin ja pysähdyin itse poispäin hepasta. Joka kerta Rusina tuli suoraan luokse, ja siinä kehuin sitä. On se tosi symppis. :)

En ehtinyt ees ku putsata kaviot kun oli vähän kiire! Verkat oli tietty kohdillaan, maastakäsittelyä :)






Kyllä näki että on ex-ravuri!
Tänään kävin Kamin vuokraajan Emman kanssa maastossa, ja minä olin Rusinan selässä. Käytiin vajaan kymmenen kilsan lenkki upeissa maisemissa. Korkean mäen päällä näkyi toisella puolella Tahko-vuori ja toisella puolella oli upeita (pelottavia) tummansinisiä sadeverhoja. Mentiin aika rennosti, enimmäkseen ravissa. Rusina sai muutamia sätkyjä tapansa mukaan, istahti melkein perseelleenkin kun säikähti puskan takana kimaltelevaa lampea. Ei sen selässä kuitenkaan jännitä, kun se ei ikinä lähde mihinkään, vaan rauhoittuu välittömästi, kun tajuaa ettei vaaraa ole. Sen sijaan linja-autoista, myrskytuulista ja rekoista Rusina ei välitä ollenkaan! Kunnon suokkiputte :)

Minä oon pitänyt hevosetonta lomaa. Oon ollu niin monta vuotta tosi tiiviisti kiinni hevosten hoidossa ja liikutuksessa, että nyt oon ottanu tämän lepotauon ihan mielelläni vastaan. Jetteriä on kuitenkin ikävä. Juteltiin Emman kanssa mahdollisista kotivalmennuksista, jos hän pyytäisi jotain valmentajia käymään meillä kotona, kunhan Jetteri palaa takas. :) 

Oon ollu töissä, käyny jopa uimassa ja viettänyt aikaa yhden erittäin ihanan ihmisen kanssa sekä valmistellut syksyllä alkavaa yliopisto-opiskelijan elämää. Mulla alkaa uus elämä! Oon haaveillu, että jos syksyisin alkas käymään jossain kuopiolaisessa ratsastuskoulussa tunneilla. Osaatteko suositella mitään?

Nana hyppäämässä veteen kepin perässä

Mietin että onko vene kiinnitetty kunnolla :D

2 kommenttia:

  1. Kuopiossa perus hyviä ratsastuskouluja on savisaari ja rauhalahdenratsastuskoulu. Molempiin on hyvät bussi yhteydet ja tunnit on ihan alkeis-heA väliltä että kun tietää oma tasonsa niin voi ilmottautu sen tasoisille tunneille :)

    VastaaPoista
  2. Okei, ainakin Savisaaresta oon kuullu hyvää palautetta! Kiitos :) Ootko ite käyny kyseisissä paikoissa?

    VastaaPoista