perjantai 2. toukokuuta 2014

Monta upeaa ratsua

Tämä kulunu kuukausi on menny rauhalliseen Jetterin kuntouttamiseen. Ja töissäkäyntiin ja kouluun ja niistä palautumiseen ja nukkumiseen. Anteeksi, kun en ole kirjoitellut, se satulapostaus on myös tuolla projektina odottamassa. Sekin vielä valmistuu!

 Nyt viimein tuntuu siltä, että voi huokaista helpotuksesta Jetterin kanssa!! Eka viikkohan meni täysin tarhassa seisoessa, seuraavat 1½ viikkoa käveltiin rauhassa, jonka jälkeen otettiin hyväkuntoisella kentällä suorilla teillä varoen ravipätkiä. Ekat laukat ja ravivoltit tehtiin viime viikolla. Eilen otettiin oikeastaan ekaa kertaa kunnon treeniä, keskiraveja ja laukan ratsastamista eteen, paljon siirtymiä. Kouluratsastus omalla hevosella on jotain aivan mahtavaa, nautin suuresti! Jokainen päivä, jona Jetteri on hyväntuulinen ja liikkuu puhtaasti, on oikea lottovoitto.

Kesä edessä, terve hevonen alla ja varuste- ja rahoitusasiat kunnossa. Voiko olla mitään parempaa? Nyt pitää vaan vähän malttaa, ettei innostu kauheasti liikaa... :D 

Kun Jetterin kuntoa on pikkuhiljaa nostettu, minä oon saanut parantaa omia ratsastustaitojani muiden hevosten kanssa. Kiitän vielä tässä yhteydessä kaikkia näitten upeitten hevosten omistajia!

Lv-t Buena Express, "Essi"

 photo IMG_1706_zpsdb757ff2.jpg

 photo IMG_1698_zps29e8537f.jpg

 photo IMG_1710_zps09c8c01b.jpg

Rosanna kysy jos tulisin morjestamaan tätä kaunista neitiä. Entinen ravurihan hän on, mutta kantanut ratsastajia selässään jo pidemmän aikaa. Essi oli kovin hieno ja herkkä, vaikka odotin tuittupäistä villitammaa! Sain opettaa Essille vähän kääntämisessä ja pysähdyksissä tarvittavia istunta- ja pohjeapuja. Lisäksi aloiteltiin taipumisen alkeita. Kyllä osasi olla fiksu ja oppivainen tamma!!

 photo IMG_1489_zpsc9a01cd6.jpg

Pv-t Ieva, "Eevi"

Eevin omistaja pyys liikuttamaan tammuskaa parina päivänä. Noh, Eevi koulutti sitten vuorostaan minua, miten hienoa rouvaa pitää ratsastaa. Parin lehmänpotkun ja keskustelujen jälkeen päästiin yhteissymmärrykseen kentällä. ja molemmille tuli hyvä mieli. Aika makeata ravia sain jotenkin ihmeen kaupalla taiottua esiin tuosta topakasta Eevistä.

Pv-r Prison Break, "Justus"

Jupekin opetti mua ratsastamaan muutamia kertoja. Okei, viimeistään kuvista huomasin, että kyllä mun kouluratsastustaidot ovat aika ö-luokkaa, istunta huono, pohkeet liian takana ja kädet seikkailevat. Justus kertoi kyllä mielipiteensä eikä liikkunut minnekään, kunnes sitten pistettiin pari estettä kentälle. Oli todella makeaa hypätä varmaan yli puolen vuoden tauon jälkeen!! Mut oon silti aika aloittelija. Voivoi. Tekee hyvää, että joku palauttaa maanpinnalle.

 photo IMG_1527_zps37a418f9.jpg
Tää tais olla yks ainoa niistä kuvista, joissa pohje oli siellä vaikuttamassa ja Justuskin vähän liikkui. Yksi ainoa.
 photo IMG_1562_zps5452c183.jpg
Hyppääminen oli kuitenkin kivaa!

Sh-t Touko-Neiti, "Tyyne"

 photo Kuva0433_zps1b2e49fa.jpg

Autoin Tyynen omistajaa tamman liikutuksissa. Tyyne-mummun kanssa sain harjoittaa mun kökköpaskaa istuntaa, sillä vain pehmeällä ratsastustyylillä Tyynen sai rennoksi ja kuulolle. Suomenhevoset ovat ihan mun hevosia, huomaa kyllä. :)

Lähes kaikkien hvosten kanssa huomasi, että vasemmalle oli paljon vaikeampi taivuttaa hevosia, suorittaa avoja tai ylipäätään ratsastaa hevonen pehmeäksi ja kuulolle. Nähtävästi mun toinen jalka on reippaasti toista heikompi! Jaha, olen erittäin toispuoleinen koko kropasta käsien lisäksi... Erilaisilla hevosilla ratsastaminen antoi paljon ideoita ja hyvää koulutusta koko kropan rauhalliseen hallintaan.

Tämä oli tällainen kokoomapostaus viimeisestä kuukaudesta, pian tulee postaus eilisestä kolutreenistä Jetterin  ja Nean kanssa! :)

PS. Anteeksi nyt vielä tästä tauosta. Bloggausinto on yhä kohdillaan, vuorokauden tunnit vaan meinaavat loppua välillä kesken!

2 kommenttia:

  1. voi mä koitan ehtiä tän illan/huomisen aikana saada lähetettyä sulle ne kuvat, läpikäyminen on vaan suht iso prosessi :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvin minä oon kyllä malttanut, vaikka arvaa vaan, odotanko vesi kielellä (tai kauhulla) niitä kuvia. Heti sitten vaan blogiin isojen kiitosten kanssa!! ;)

      Poista