sunnuntai 5. tammikuuta 2014

Elämän vuosi 2013

Halusin vähän kertoa mitä vuonna 2013 tuli töskäiltyä. Löysin hauskan tehtävän Laura Viljasen ja Coolman II:n blogista, ja kun sen sai kaikki halukkaat tehdä, niin minähän tein.

Haasteen ideana on kertoa 10 parhainta, ihaninta, hauskinta, kamalinta, mutta mieleenpainuvinta tapahtumaa vuodelta 2013, sekä toiveita, odotuksia ja miksei lupauksia vuodelle 2014.


1. Vuoden suurin jännitysmomentti. 
Toteutin unelmani syyskuun 3. päivänä, otin omasta hevosestani täyden vastuun taloudellisesti ja kaikin puolin muutenkin, kun Jetteri muutti asumaan opiskelijacityn "lähistölle" ja hevoselämäni puhkesi uuteen kukkaan. Muuttoa edeltävänä viikkona tuli kyllä vähän pohdittua, että annanko vai enkö anna pupun mennä pöksyyn. Kannatti pitää leuka pystyssä ja tehdä niin, kuin tuntui oikealta.

Toistaiseksi näkemiin vanhalle heppakodille...

...tervetuloa, uusi yhteinen elämä.



2. Kestomasennus. Sekä talvi, kevät ja myös kesä olivat hyvin hevosköyhää aikaa. Näin Jetteriä keskimäärin kerran viikossa, välillä joka toinen viikonloppu. Kun olin opiskelijacityssä, mun oli kirpaiseva ikävä Jetteriä, ja kun olin Jetterin luona heppakodissa, mun oli ikävä miestä. :D Surkeaa. Kaikkein eniten kuitenkin ärsytti ratsastustaitoni tippuminen karkealle tasolle. 



3. Mahtava estevalmentajani. Marika piti mulle alkutalvesta mahtavia estetunteja muutaman kerran Jetterillä. Aika kultaa muistot. Kiitos Marika!!





4. Jetteri meni rikki. erään estetunnin jälkeen (maaliskuutako se nyt oli) loppukäynneissä Jetteri alkoi yhtäkkiä ontumaan takastaan. Levolla poika ei parantunut, mutta juuri kun olin jo varannut ajan Laukaan hevosklinikalle ja aloittanut liikuttamisen eläinlääkärin ohjeiden mukaan, poika vertyi. 

Lisäksi Jetterillä oli maha pitkään ripulilla, mutta se loppui psylliummömmökuurien avulla.


Ihmeparantumisen päivä.

5. Menetys ja suru. Rosinantte, ystäväni Annan hevonen täytyi lopettaa ähkyn takia tammikuussa. Tapahtumat etenivät hyvin samalla lailla kuin Eemelinkin kuolinpäivänä, ja olo oli musertavan tyhjä. Niin ei olisi saanut tapahtua, mutta aika parantaa haavat... ja jättää haalistuvat arvet. 

Kami ja Rusina, hyvät ystävät.




6. Uuden oppimista. Tänä vuonna olen käynyt enemmän kuin koskaan valmennuksissa, mutta loppujen lopuksi ihan liian vähän ja epäsäännöllisesti. Joka kerta olen kuitenkin oppinut paljon uutta, kaikilta kolmelta valmentajalta. Lisäksi olen saanut oppia ystäviltäni Marikalta ja Viljalta! Se on niin jännä tunne, että voin olla näin paljon parempi ratsastaja, ja minä pystyn siihen!



Marikan hevonen Kami






7. Luottamus kasvoi. Oli mahtava kokemus ratsastaa Jetterillä ilman varusteita ja huomata, miten mielellään se totteli minua.






8. Unet Eemelistä. Vuoden aikana näin niitä muutaman kerran, mutta aina ne olivat surullisen todellisia. 



9. Kesän suurin seikkailu. Muistan varmaan ikuisesti, kun Marika houkutteli mut kaksipäiväiselle vaellukselle Jetterin ja Kamin kanssa. Matkaa kertyi 43 km ja 7 tuntia. Aivan mahtava reissu, kiitos tästäkin Marikalle. <3 




10. Työnteko. Kaikki muut kohokohdat taitavat olla ihan hevosiin liittyviä, mutta mulla on ollut kaksi oikein kunnon työpaikkaa vuonna 2013. Ensin kolmen kuukauden kesä"loma" meni ABC:lla, ja nyt viime syksynä aloitin työt kaupassa, jossa viihdyn edelleen. Rahantuloa ei voi estää... kuten ei sen menoakaan!

Siinä mun vuosi 2013, täynnä uutta elämänkokemusta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti